فایبرسمنت فایبرسمنت برد تولید کننده فایبرسمنت فایبرسمنت ایرانی لیست قیمت فایبرسمنت قیمت فایبرسمنت سمنت بورد سمنت برد فروش فایبرسمنت فروش فایبرسمنت نمای فایبر سمنت سمنت برد طرح چوب
×
سبد خرید

sample42

طرح جهیزیه ارزان

sample42

وام خرید خودرو

sample42

وام خرید جهیزیه

sample42

وام خدمات ازدواج

sample42

طرح ماه عسل

بار مالي يا استنکاف از اجراي قانون تسهيل ازدواج

۲/بهمن/۱۳۹۶
اخبار -
بدون دیدگاه
بار مالي يا استنکاف از اجراي قانون تسهيل ازدواج : علي رضا قشقايي :قانون تسهيل ازدواج،در سال 84 از سوي مجلس تصويب شد که متاسفانه نسبت به اجراي کامل آن براي تسهيل ازدواج جوانان غفلت شد اين در حالي است که جوانان ما در زمينه ازدواج با مشکلات اقتصادي زيادي مواجه هستند.

بار مالي يا استنکاف از اجراي قانون تسهيل ازدواج

با وجود گذشت 12 سال از تصويب اين قانون و اجرايي نشدن آن از سوي دولت،برخي معتقدند که دولت از اجراي اين قانون استنکاف نکرده بلکه منابع مالي ندارد و به دليل بار مالي و موانع بر سر راه آن ،اين قانون تا کنون به مرحله اجرا نرسيده است.
با وجود اينکه قانون تسهيل ازدواج مي‌توانست تاکنون جوانان زيادي را راهي خانه بخت کند اما به دليل بي‌توجهي برخي از مسئولين اين لايحه همچنان معطل مانده است حال بايد ديد که دستگاه قضا براي اجرايي شدن اين قانون چه اقدامي خواهد کرد.با وجود صراحت قانوني هيئت دولت پاسخ‌هاي نامربوطي درخصوص اين کوتاهي به مجلس ارئه داده‌اند.
عليرغم اين صراحت قانوني و شفافيتي که مي‌توانست بسياري از مشکلات پيشروي ازدواج جوانان را برطرف کند اما اقدام مناسبي صورت نگرفت.
اشکال اساسي در اين مسئله در نگاه دولت‌ها به قوانين است به طوري که دولت‌ها به خصوص اين دولت نگاهش به سمت اجراي کردن مواردي است که خودش درباره آن قانون آورده است.
دولت رغبتي در اجراي قوانين که در شکل گيري آن نقشي نداشته ندارند، نمونه آن را مي‌توان در قانون ششم توسعه که مصوب شوراي نگهبان است، همچين قانون امر به معروف و نهي از منکر ديد. بايد تدبير اساسي نسبت به قوانيني که اين دولت به صورت ويژه از اجراي آن استنکاف کرده است، انديشيد.

موانع عدم اجراي اين قانون

در بخشي از گزارش کميسيون فرهنگي مجلس در خصوص عدم اجرايي شدن قانون تسهيل ازدواج ،ضمن تاکيد بر لزوم بررسي دقيق از سوي نهادهاي ناظر تخصصي براي مشخص شدن موانع عدم اجراي اين قانون، خاطرنشان شده است: در مواردي دستگاه هاي اجرايي علت عدم اجراي احکام اين قانون را عملکرد دولت هاي پيشين و ايجاد اختلال در روند اجرايي کشور مي دانند؛ نظير تاسيس صندوق مهر امام رضا (ع) که تمامي منابع مربوط به وام هاي ازدواج بدان اختصاص يافته است و يا طرح مسکن مهر که تمامي منابع مربوط به احداث مسکن صرف آن شده است و در مهم‌ترين مورد، عدم تصويب آيين نامه اجرايي اين قانون دستگاه هاي مختلف را از عمل به قانون بازداشته است.
نصرالله پژمانفر نماينده مردم مشهد و عضو کميسيون فرهنگي مجلس در اين باره مي گويد:«تهيه اساسنامه، پرداخت وام وديعه مسکن، احداث واحدهاي ساختماني به عنوان مسکن موقت، تسهيلات رفاهي (فرهنگسرا، تالار، باشگاه براي برگزاري مراسم‌ها) و پرداخت مبلغي به خانواده‌هاي عضو از جمله بندهاي اين قانون بوده است و دستگاه‌ها براي هرکدام از وظايف خود بايد آيين نامه‌هايي را تهيه مي‌کردند.هيچ کدام از دستگاه‌هاي مسئول نسبت به تکاليف اقدام نکرده‌اند و وضعيت اجراي اين قانون نا‌ بسامان پيش رفته است.
اين قانون مانند بسياري از قوانين ديگري که متولي خاصي بابت پيگيري‌اش پيش بيني نشده، کوتاهي فراواني صورت گرفته است.»

پيگيري قانون تسهيل ازدواج

سلمان خدادادي،رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم ملکان در مجلس شوراي اسلامي،در خصوص پيگيري قانون تسهيل ازدواج مي گويد:«در نامه مذکور به رئيس جمهور متذکر شديم آيا خلأهاي قانوني علت عدم اجراي قوانين مذکور است  يا موانع اجرايي.به صورت جدي به دنبال پيگيري قوانين مذکور هستيم و تمامي تلاش و اهتمام خود را براي رفع موانع اجرايي به کار خواهيم برد؛ البته دولت در حال انجام اقداماتي براي تسهيل ازدواج جوانان است که مقرر شده پس از جمع بندي تمامي اين اقدامات و پيگيري هاي لازم در رابطه با قوانين مذکور نتيجه نهايي را به سمع و نظر مقام معظم رهبري برسانيم.»تجربه نشان داده مسئولان به دليل آنکه هيچ‌گونه دغدغه‌اي براي تامين معيشت فرزندان خود نداشته و فاصله طبقاتي زيادي ميان زندگي آنها و قشر ضعيف و متوسط جامعه وجود دارد از اين رو به اجراي تمامي قوانيني که در جهت تسهيل زندگي قشر ضعف و متوسط جامعه تصويب شده بي‌توجهي مي‌کنند، در حالي که براي رفع مشکلات جامعه بايد به رفع مشکلات قشر ضعيف و متوسط جامعه نگاهي جدي داشته باشيم.
رضا شيران خراساني عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه مسئولان درک درستي از مشکلات قشر ضعيف و متوسط جامعه ندارند،مي گويد:«اگر سطح زندگي مسئولان هم سطح زندگي قشر ضعيف و متوسط جامعه و به گونه اي پايه زندگي آنها مردمي شود به طور قطع نهايت اهتمام خود را براي اجراي چنين قوانيني به کار مي برند اما مسئولي که براي مراسم ازدواج فرزند خود صدها ميليون تومان خرج مي‌کند چطور انتظار داريم براي اجرايي شدن چنين قوانيني تلاش کند.»

مرجع توسعه و ترویج ازدواج اسان

مجمع توسعه و ترویج ازدواج آسان جوانان مهر با هدف ترویج فرهنگ ازدواج آسانبا طرح های مختلف از جمله طرح ماه عسل زوجین و...تحکیم بنیاد خانواده و رفع موانع ازدواج جوانان و..، فعالیت خود را با بهره مندی از نظرات و پیشنهادات علماء، کارشناسان و صاحب نظران آغاز نمود.

جهت ارتباط با مجمع توسعه و ترویج ازدواج آسان جوانان مهر می توانید با شماره ذکر شده در سایت تماس حاصل نمایید تا از راهنمایی های لازم بهرمند گردید.

ارتباط با ما

 

 

 
 
 
برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :